Home | Diensten | Contentmarketing | Contentstrategie

Contentstrategie

Voordat je begint met contentmarketing is het belangrijk om je ideeën en verwachtingen vast te leggen in een contentstrategie. De contentstrategie geeft richting en structuur aan de contentontwikkeling en zorgt voor een helder ijkpunt voor het meten van de resultaten.

Onderdelen contentstrategie

Bij de ontwikkeling van je contentstrategie analyseer en beschrijf je de volgende vijf onderdelen:

1. In kaart brengen van de doelgroep
Analyseer de kanalen waar je doelgroep zich bevindt en welke content ze waarderen. Kijk hierbij naar het gebruik en de waardering van de earned en owned media maar ook naar kanalen die niet in eigen bezit zijn maar waar de doelgroep zich wel bevindt.

2. Opstellen van contentdoelen
Beschrijf wat je met je contentstrategie op welke manier bij wie wil bereiken. Zet je het in voor het vergroten van de brand awareness, het genereren van leads of om erkend te worden als expert in jouw vakgebied? Welk verhaal of welke verhalen ga je vertellen om dit te bereiken? Via welke kanalen ga je het delen? Heb je wellicht al bestaande content die je kunt hergebruiken?

3. Bepaal je doelstellingen en budget
Nadat helder is welke content je via welke kanalen met wie en met welk doel wilt delen, beschrijf je wat je verwacht hiermee te bereiken tegen welk budget. Dit is de basis om je investering en inspanningen achteraf goed te kunnen evalueren.

4. Maak een content style guide per kanaal
Om de herkenbaarheid van je merk en de content te vergroten, beschrijf je vooraf aan welke voorwaarden de verschillende uitingen dienen te voldoen. Hierbij kun je denken aan specifieke lettertypes, logo-voorschriften, aantal karakters, opbouw van de tekst, gebruik van afbeeldingen etc.

5. Samenstellen contentkalender
Ten slotte eindig je met het samenstellen van een contentkalender waarin je vastlegt wanneer welke content via welke kanalen wordt gedeeld en wie hiervoor verantwoordelijk is. Zo voorkom je dat contentcreatie het sluitstuk van de agenda wordt.

Met het contentstrategie heb je een praktische tool in handen waarmee je gestructureerd aan de slag kunt met contentmarketing.

Waarom investeren in een contentstrategie?

Een heldere contentstrategie zorgt dat je doelgericht en gestructureerd met contentmarketing aan de slag gaat in de verschillende kanalen (zowel owned, earned & paid). Hiermee optimaliseer je je positionering en voorkom je dat je tijd en geld verspilt aan content waar je doelgroep niet op zit te wachten. Het geeft je tenslotte handvatten om het resultaat van je inspanningen goed te meten en te evalueren zodat je weet hoe je jouw contentstrategie kunt verbeteren en optimaliseren.

Hulp nodig of eerst zelf aan de slag met een contentplan?

Ben je op zoek naar hulp bij het maken van een contentplan? Webresults helpt je graag bij het ontwikkelen van je contentmarketing. Graag horen we van je.

Producten contentmarketing

Webresults biedt de volgende producten aan op het gebied van contentmarketing:

  Contentstrategie

  Contentontwikkeling

  Contentverspreiding

Training

SEO-Guru logo