Home | Diensten | Strategisch advies

Strategisch advies

Hoe word ik online succesvol? Welke kanalen moet ik inzetten? Voordat je start met online marketing is het verstandig om na te denken over je online strategie. Dit voorkomt dat je tijd en geld besteed aan tools, uitingen en kanalen die niet bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen en dus niet aan je bedrijfsresultaat.

Wat wil je bereiken?

Het uitgangspunt van je online marketing strategie is je bedrijfsstrategie. Is je bedrijfsstrategie niet helder dan is hier  werk aan de winkel. Beschrijf wat je het komende jaar op welke manier bij wie wilt bereiken. Maar denk ook na over de grote stip op de horizon. Waar staat jouw bedrijf over 5 jaar en hoe wil je dit realiseren? Alles wat je doet op het gebied van online marketing zou hieraan bij moeten dragen.

Online strategisch plan

Is je bedrijfsstrategie helder? Ik help je graag bij de vertaling van je bedrijfsdoelen naar een online strategie. Dit strategisch plan beschrijft hoe een mix van online marketing activiteiten bijdragen aan het realiseren van je bedrijfsdoelen.

Het online strategisch plan geeft een antwoord op de volgende vragen:

  • Welke bedrijfsdoelen wil ik online realiseren? Hierbij kun je denken aan het vergroten van de naamsbekendheid of het werven van nieuwe klanten.
  • Wie is mijn doelgroep en hoe bereik ik deze online? In welke kanalen bevinden ze zich en hoe worden ze zelf het liefst online benaderd met mijn boodschap?
  • Wat heb ik hiervoor nodig? Hierbij kun je denken aan specifieke online tools, kanalen of materialen maar  ook een doordacht contentplan, een grappige online campagne of een slimme voor zoekmachines optimaliseerde landingspagina kunnen bijdragen aan je resultaat.
  • Hoeveel budget dien ik te reserveren om dit te realiseren? Welk bedrag is nodig voor de aanschaf van dat e-mailpakket, het ontwikkelen van een nieuwe landingspagina of het inkopen van bereik in online kanalen?
  • Wat verwacht ik dat dit bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen? Hierbij formuleer je concrete targets waarop je je inspanningen gaat meten, evalueren en optimaliseren.

Het online strategisch plan geeft sturing, creëert eenheid in je online uitingen en maakt inzichtelijk wanneer je succesvol bent. Dit voorkomt dat je tijd en geld investeert in tools en campagnes die onvoldoende bijdragen aan je bedrijfsdoelstellingen.

Op zoek naar advies?

Op zoek naar advies bij het maken van een online strategisch plan? Ik help graag bij het vertalen van de bedrijfsstrategie in een realistische, concrete en meetbare online aanpak. Kijk bij contact op welke manieren je mij kunt bereiken of mail mij direct voor een kennismakingsgesprek!

Referenties

Karin Verhagen | Teamleider Marketing & Communicatie VCN

“Mirjam is een professionele online marketing specialist met gevoel voor adviseren! Als teamleider Marketing & Communicatie bij VCN heb ik Mirjam 2 maanden ingehuurd als online marketing specialist. Alle aspecten van online marketing zijn aan bod gekomen en na een uitvoerige analyses zijn de aanbevelingen uitgewerkt in een klantreis met een praktisch plan van aanpak en korte workshops. Ik was onder de indruk van de manier waarop Mirjam op een geduldige manier de materie voor iedereen begrijpelijk maakt. En daarnaast draagvlak creëert voor plannen door de juiste mensen te betrekken. Het was prettig samenwerken met Mirjam!”