Om je resultaten in zoekmachines te verbeteren, is het ook belangrijk dat je website inhoudelijk op orde is. In stap 2 van de SEO-analyse leg ik uit hoe je onderzoekt of er geen inhoudelijke foutmeldingen zijn zoals gebroken links of missende metadata, of de kwaliteit van de content voldoende is en of de interne linkstructuur op orde is. Daarna leg ik uit hoe je aan de hand van een zoekwoordenanalyse onderzoekt of de inhoud van je website voldoende aansluit bij het zoekwoordenprofiel waarop je gevonden wilt worden.

Stap 1 – Inhoudelijke foutmeldingen

Gelukkig hoef je niet alle SEO-analyses handmatig te doen. Er bestaan hele fijne SEO tools om dit voor je uit handen te nemen. Een automatische SEO scan bekijkt je website zoals Google en geeft bruikbare informatie om je website te verbeteren.

Voor deze SEO-analyse maak ik gebruik van Ahrefs maar er zijn ook alternatieven zoals Screaming Frog (betaalde SEO tool) of Beam Us Up (gratis SEO tool). In deze SEO handleiding beschrijf ik hoe je een SEO scan doet met Ahrefs doet en aan de slag gaat met de uitkomsten.

  1. Open Ahrefs, ga naar Site Audit, plak je domeinnaam in het venster en klik op Add Project.
  2. Bij Scope & Seeds laat je alles zoals het is.
  3. Bij Ownership Verification kies je een optie om dit te doen. Ik vind het zelf het makkelijkst om het html-bestand te downloaden en met Filezilla te uploaden naar de server.
  4. Bij Crawl Setting zet je ‘Check HTTP status of external links’ aan.
  5. Bij Scheduling geef je aan of de SEO scan vaker uitgevoerd moet worden.
  6. Klik op Create Project.

Hoe lang een SEO-scan via Ahrefs duurt, hangt af van de grootte van je website. Voor mijn website duurt het ongeveer een half uurtje. Wanneer de status op Completed staat, klik je hier op om de rapportage te openen.

In de site audit vind je onder Reports een overzicht van alle inhoudelijke fouten rondom de content op je website. Door de foutmeldingen in dit rapport op te lossen, kan Google de inhoud van je website beter begrijpen en makkelijker indexeren. Het optimaliseert daarnaast de gebruikservaring van je bezoekers. In dit artikel geef ik een toelichting op de belangrijkste onderdelen Internal pages, HTML tags en Images.

a. Internal pages

In het rapport Internal pages vind je een overzicht van fouten omtrent interne verwijzingen.

Nofollow geeft aan welke pagina’s niet geïndexeerd mogen (en dus kunnen) worden door Google. Wil je deze pagina’s wel terug zien in de zoekresultaten dan moet je de status aanpassen. Meestal kan dit via je CMS.

Bij 4xx/404 page zie je een overzicht van links naar pagina’s die niet meer bestaan. Deze pagina’s zijn waarschijnlijk wel geïndexeerd en ontvangen dus organisch bezoek. Stel daarom een 301-redirect in naar een alternatieve relevante pagina of creëer een mooie 404-pagina om te voorkomen dat een bezoeker je website direct weer verlaat.

Bij 3xx redirect staat een overzicht van alle redirections op je website. Via een 301-redirect geef je aan Google aan dat een pagina is verhuisd naar een andere URL of vervangen door een nieuwe pagina. Op zich is dit een prima manier om het verkeer van geïndexeerde pagina’s niet te verliezen maar een 301-redirect vertraagt ook de laadtijd voor een bezoeker. Voorkom daarom dat je van pagina naar pagina naar pagina verwijst en houd het verwijzingspad zo kort mogelijk.

b. HTML tags

In het rapport HTML tags vind je de pagina’s waarop de metadescription of titel te lang of te kort is en of er meerdere of geen H1-tags op een pagina staan.

De titel en de metadescription gebruikt Google voor het weergeven van de zoekresultaten en zijn dus van invloed op je CTR (click through rate). Zorg er daarom voor dat zowel de titel als de metadescription een relevante beschrijving van de landingspagina bevat met hierin het belangrijkste keyword waarop je wilt ranken in de zoekresultaten.

De H1 tag is een belangrijke indicator voor Google om te bepalen waar je landingspagina over gaat. Zorg daarom dat je het belangrijkste keyword waarop je wilt ranken in de zoekresultaten hierin verwerkt.

c. Images

In het rapport Images vind je een overzicht van problemen omtrent de afbeeldingen op je website. Omdat het in Google ook mogelijk is om te zoeken op afbeeldingen, kan het een belangrijke optimalisatieslag zijn om je afbeeldingen relevante ALT-teksten mee te geven.

Hoe belangrijk dit is, hangt af van de branche waarin je opereert. Voor Tekstopdemuur.nl zijn afbeeldingen erg belangrijk om relevant verkeer binnen te krijgen. Heb je een accountantskantoor? Dan zijn afbeeldingen wellicht wat minder belangrijk en draait het meer om tekstuele content. In Google Search Console zie je hoeveel organisch verkeer op je website komt via de normale zoekresultaten en hoeveel via afbeeldingen.

Stap 2 – Kwaliteit van de content

Pas wanneer je content van voldoende kwaliteit is ten opzichte van je concurrenten, zal Google je hoger in de zoekresultaten plaatsen. In het rapport Content Quality zie je of je dubbele content op je website hebt staan en of de pagina’s voldoende woorden bevatten.

Wanneer je veel dubbele content op je website hebt staan, zal Google dit niet allemaal individueel indexeren en tonen in de zoekresultaten. Om zoveel mogelijk pagina’s geïndexeerd te krijgen, is het daarom belangrijk om op elke pagina zo uniek mogelijke content te plaatsen.

Hoeveel woorden een landingspagina moet bevatten om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, is relatief en hangt af van de zoekintentie van je doelgroep en de content van je concurrenten. Je zult hiervoor per landingspagina moeten analyseren waar je nu in de zoekresultaten staat en wat concurrenten voor content aanbieden.

Het gaat daarbij niet alleen om het aantal woorden maar ook om de zoekintentie van zoekopdracht en het aantal verwijzingen van andere websites naar de desbetreffende pagina en het domein. Toch geeft het rapport met de Word Count per pagina wel een indicatie welke pagina’s wellicht nog wat aandacht nodig hebben om in kwaliteit toe te nemen.

Stap 3 – Interne links

Naast links van andere websites zijn ook interne links belangrijk om aan te geven wat op jouw website belangrijke content is. Dit wordt ook wel de corner stone content genoemd. Dit betekent dat je op je website een aantal pagina’s aanwijst waar je hoger op wilt ranken in zoekmachines en dat je daaromheen pagina’s gaat maken die deze pagina inhoudelijk ondersteunen en ook verwijzen naar deze pagina via interne links met relevante anchorteksten.

In het rapport Incoming Links vind je een overzicht van alle pagina’s die weinig of geen inkomende links hebben. Zijn dit pagina’s waarop de focus ligt bij je SEO-optimalisatie dan is het aan te raden om meer interne links aan te maken die naar deze pagina’s verwijzen om zo aan Google aan te geven dat deze pagina’s waardevolle content bevatten.

Stap 4 – Zoekwoordenanalyse

Onderdeel van een nulmeting op het gebied van je SEO-prestaties is onderzoeken hoe je op dit moment presteert in de organische zoekresultaten van Google. In Google Analytics staat hoeveel organisch verkeer je krijgt maar niet via welke zoekwoorden. Hiervoor doe je een zoekwoordenanalyse met behulp van de resultaten uit Google Search Console en Ahrefs.

a. Bij welke zoekwoorden toont Google je website

Google kan je website zowel via een desktop computer, mobiele telefoon of tablet als zoekresultaat tonen. Ook het soort resultaat kan verschillen. Daarom maken we bij een zoekwoordenanalyse onderscheid tussen de prestaties op desktop en mobiel / tablet en tussen tekst en afbeeldingen.

Bij welke zoekwoorden Google je website in de zoekresultaten toont, vind je in Google Search Console. Heb je Google Search Console nog niet gekoppeld aan je website dan lees je hier hoe je dat doet.

  1. Ga naar Google Search Console – Prestaties.
  2. Zet ‘Zoektype’ op vergelijken Web vs. Afbeelding.
  3. Selecteer bij periode / aangepast de afgelopen maand.
  4. Klik op ‘nieuw’ en selecteer land Nederland.
  5. Klik nu op ‘Gegevens exporteren’.
  6. Open het CSV-bestand.
  7. Selecteer de eerste kolom.
  8. Klik op ‘Gegevens’ en dan op ‘Tekst naar kolommen’
  9. Vervang alle punten door komma’s via zoeken/vervangen.
  10. Maak de titels van de kolommen vet, zet er een filter op en blokkeer titels.
  11. Noem het tabblad ‘GSC.
  12. Sla het document op onder de naam ‘Zoekwoordenanalyse’.

Je hebt nu een overzicht van alle zoekwoorden waarop je in Google te vinden bent via tekstresultaten en afbeeldingsresultaten inclusief het aantal vertoningen, het aantal klikken en de positie in de zoekresultaten per zoekwoord.

b. Wat zijn de zoekvolumes van jouw zoekwoorden

In het tweede gedeelte van de zoekwoordenanalyse kijken we naar de zoekvolumes van de zoekwoorden waarbij Google je website als resultaat laat zien.

  1. Maak een nieuw Excel-document aan.
  2. Kopieer alle zoekopdrachten uit het overzicht dat je net hebt gedownload uit Google Search Console naar het nieuwe document en plak ze onder elkaar in kolom A.
  3. Selecteer kolom A, ga naar gegevens en klik op ‘dubbele items verwijderen’. Je hebt nu een lijst met alle zoekwoorden waarop je in Google te vinden bent via desktop, mobiel of tablet.
  4. Sla het document op als .CSV

Je kunt een indicatie van de zoekvolumes krijgen via onder andere Google Zoekwoordplanner of via de Keywords Explorer van Ahrefs. De Google Zoekwoordenplanner geeft slechts een indicatie van het zoekvolume maar kun je gratis gebruiken, de Keywords Explorer van Ahrefs is nauwkeuriger maar is een betaalde tool.

Wil je met Google Zoekwoordplanner aan de slag?

  1. Log dan in op je Google Ads account (of maak deze aan als je dit nog niet hebt).
  2. Ga naar Tools – Keywordplanner.
  3. Klik op ‘Get search volume and forecast’ en upload het .CSV-bestand met keywords uit de zoekwoordenanalyse.
  4. Negeer eventuele errors.
  5. Past de settings van de locatie, taal en netwerk aan.
  6. Ga naar Keywords – Historical metrics en download de lijst met resultaten.

Je hebt nu een indicatie van de zoekvolumes van de keywords waarop je nu al rankt. Ik maak zelf liever gebruik van de Keyword Explorer van Ahrefs omdat deze een betere indicatie van de zoekvolumes geeft.

Wil je met de Keyword Explorer van Ahrefs aan de slag?

  1. Ga naar Ahrefs – Keyword Explorer
  2. Upload het .CSV-bestand met keywords uit de zoekwoordenanalyse.
  3. Pas de regio aan in Netherlands.
  4. Klik op het zoekicoon.
  5. Exporteer de lijst met resultaten.
  6. Kopieer de resultaten naar een nieuw tabblad in het document met de zoekwoordenanalyse.
  7. Verwijder de eerste kolom.

Je hebt nu een overzicht van de zoekvolumes van alle zoekwoorden waarbij Google jouw website toont. In het derde deel koppelen we de zoekvolumes aan de gegevens uit de Keyword Explorer van Ahrefs.

c. Het koppelen van de zoekwoorden en zoekvolumes

  1. Ga naar het document met de zoekwoordenanalyse.
  2. Maak een nieuw tabblad aan, geef dit tabblad de naam ‘ahrefs’ en plak hier alle data in die je uit Ahrefs hebt geëxporteerd.
  3. Ga naar het tabblad GSC en voeg achter de kolom met zoekwoorden twee nieuwe kolommen toe. Noem de kolommen ‘Zoekvolume’ en ‘Concurrentie’.
  4. Ga met je cursor in de kolom ‘Zoekvolume’ achter het 1e zoekwoord staan.
  5. Kopieer en plak de volgende formule: =VERT.ZOEKEN(A2;ahrefs!A:K;4;ONWAAR) en klik op enter.
  6. Kopieer deze formule naar de onderstaande cellen.
  7. Ga met je cursor in de kolom ‘Concurrentie achter het 1e zoekwoord staan.
  8. Kopieer en plak de volgende formule: =VERT.ZOEKEN(A2;ahrefs!A:K;3;ONWAAR)
  9. Kopieer deze formule naar de onderstaande cellen.

Je hebt nu een overzicht van de zoekvolumes van alle zoekwoorden waarbij Google jouw website toont, hoe vaak Google je toont, hoeveel clicks je dit oplevert en wat de verkeerspotentie is voor deze keywords.

d. Analyse kansen zoekmachine optimalisatie

Uit zoekwoordenanalyse valt veel informatie te halen. Door filters op de titels te zetten, kun je gemakkelijk het document analyseren en de kansen vinden om je website op te optimaliseren. Kijk in jouw overzicht eens naar de volgende punten:

  1. Vertegenwoordigen de zoekwoorden in het overzicht jouw bedrijf of mis je bepaalde topics waarvoor je wel relevante content kan maken? Kijk hierbij naar de volledige klantreis die jouw doelgroep doorloopt voordat ze op jouw website komen en focus niet alleen op de zoekwoorden met koopintentie waarvoor de concurrentie vaak groot is.
  2. Welke zoekwoorden krijgen veel vertoningen en klikken? Dit zijn topics die je wellicht uit kunt bouwen via gerelateerde zoekwoorden of onderwerpen. Ga op zoek naar longtail keywords waarvoor de zoekvolumes misschien laag zijn maar waar vaak weinig concurrentie op zit.
  3. Welke zoekwoorden hebben relatief hoge volumes maar staat jouw website op positie 5-15? Dit zijn de zoekwoorden waar je op korte termijn hoger zou kunnen scoren door deze pagina’s inhoudelijk verder te optimaliseren, de interne linkstructuur te verbeteren of door aan de slag te gaan met linkbuilding.
  4. Zijn er resultaten met relatief lage CTR’s? Dan kun je de titels of metadescriptions van deze pagina’s aanpassen zodat het aantrekkelijker wordt om op dit zoekresultaat te klikken.
  5. Hoe presteert de website op het gebied van afbeeldingen. In sommige branches kun je veel organisch verkeer realiseren door aansprekende SEO-geoptimaliseerde afbeeldingen online te zetten.

Ten slotte: als je de zoekwoordenanalyse maandelijks herhaalt, kun je controleren of je stijgt in het aantal zoekwoorden waarop Google je toont, de gemiddelde positie in de zoekresultaten verbetert en of de positie van specifieke zoekwoorden of op specifieke topics verbetert.

Hulp nodig?

Kom je tijdens het doen van de SEO analyse dingen tegen waar je wel wat hulp bij zou kunnen gebruiken of ben je op zoek naar iemand om een volledige SEO analyse voor je website te doen? Ik beantwoord graag je vragen of help je verder op weg bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines en het bedenken van een SEO strategie.