Ben je benieuwd hoe jouw website presteert op het gebied van SEO en waar jouw kansen liggen om beter te presteren in zoekmachines? Dit artikel maakt onderdeel uit van een serie van drie artikelen waarin ik stap-voor-stap uitleg uit hoe je zelf een SEO analyse doet voor je website.

Dit artikel over techniek concentreert zich voornamelijk op de technische voorwaarden om beter vindbaar te zijn. In dit artikel leg ik in een aantal stappen uit hoe je controleert of je website aan de norm voldoet en hoe je eventuele problemen oplost.

Stap 1 – Is mijn website geïndexeerd door Google?

Om in de zoekresultaten van Google te tonen, zal Google je eerst moeten kunnen indexeren. Indexeren betekent dat Google jouw website kan zien en een inschatting kan maken waar jouw website over gaat.

Je kunt controleren of Google je website heeft geïndexeerd door in Google de tekst: site:naamwebsite in te typen en op zoeken te klikken. Voor Tekstopdemuur.nl is dit: site:tekstopdemuur.nl. Google toont dan het volgende resultaat:

geindexeerd in google

Zoals je ziet, heeft Google 193 pagina’s geïndexeerd van Tekstopdemuur.nl.

Blijkt dat Google helemaal geen pagina’s heeft geïndexeerd? Dan is dit prioriteit 1 om op te lossen. Waarschijnlijk staan bepaalde instellingen niet goed waardoor indexeren voor Google niet mogelijk is. Soms kun je dit oplossen via je CMS of via het .htaccess bestand op je server. Schakel een expert in wanneer je er zelf niet uitkomt.

Stap 2 – Heeft Google ongewenste pagina’s geïndexeerd?

Wanneer je door alle zoekresultaten van je website heen kijkt, zie je misschien ook resultaten die je liever niet geïndexeerd wilt hebben zoals lege pagina’s met alleen afbeeldingen of pagina’s die niet voor bezoekers bedoeld zijn. Door in het CMS aan te geven dat bepaalde pagina’s niet geïndexeerd moeten worden, voorkom je dat ze in de zoekresultaten terecht komen.

In het geval van Tekstopdemuur.nl werden bijvoorbeeld standaardpagina’s van Woocommerce geïndexeerd waar ik op mijn website andere landingspagina’s voor heb ingericht.

Door voor deze pagina’s een 301-redirect in te stellen met behulp van de plugin Redirections vertel ik Google dat deze pagina permanent is vervangen door de goede categorie-pagina.

Stap 3 – Heb ik straf van Google?

Er zijn twee soorten zoekmachineoptimalisatie: ‘White Hat SEO’ en ‘Black Hat SEO’. Bij White hat SEO houd je je op het gebied van zoekmachineoptimalisatie aan de regels van Google, bij Black-hat SEO niet. Denk hierbij aan bijvoorbeeld link inkoop of keyword spamming in de broncode. Houd je je niet aan de regels van Google dan bestaat het risico dat je straf oftewel een penalty krijg van Google.

Heb je een penalty van Google ontvangen? Dan gaat dit ten koste van je positie in de zoekresultaten totdat het probleem is opgelost. Om te controleren of je website een penalty heeft gehad van Google, heb je Google Search Console nodig. Heb je dit nog niet? In dit artikel lees je hoe je Google Search Console aan je website koppelt. De penalties vind je onder ‘beveiligingsproblemen en handmatige acties’.

Heb je een Google penalty? Achter de getroffen pagina staat een ‘learn more’ knop met uitleg hoe je het probleem kan oplossen. Wanneer je de problemen hebt opgelost, kun je een officieel verzoek tot re-consideration indienen. Het kan een aantal dagen duren voordat je aanvraag is bekeken.

Stap 4 – Is één variant van mijn domeinnaam geïndexeerd?

Google kan je domein op verschillende manieren indexeren, zoals:

http://website.nl

http://www.website.nl

https://website.nl

https://www.website.nl

Zie je het verschil? Er zijn verschillende combinaties mogelijk met http / https en wel of geen www voor de domeinnaam. Google indexeert bij voorkeur één variant waarbij de andere varianten naar de hoofdvariant verwijzen via 301-verwijzing.

Controleer of er een hoofddomein is ingesteld door de verschillende varianten voor jouw website in een browser in te typen en te kijken of de andere varianten doorverwijzen naar de hoofdvariant. Controleer dit niet alleen voor de homepage maar ook voor een aantal onderliggende pagina’s.

Heb je nog geen hoofdvariant? Gebruik bij dan voorkeur https:// omdat Google hier de voorkeur aangeeft. Dit regel je meestal via je hostingprovider. In WordPress kun je bij Instellingen / Algemeen aangeven wat jouw hoofdvariant is.

Stap 5 – Is mijn website snel genoeg?

De snelheid van je website is belangrijk voor Google. Hoe langzamer je website is, des te minder fijn is het voor bezoekers om je website te bekijken. En Google toont het liefst de beste en dus ook de snelste resultaten. Je kunt testen of jouw website snel genoeg is met Google PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/).

Het nadeel van deze tool is wel dat je dit alleen per pagina kunt doen. Maar door op verschillende paginatypen te testen (bv. de homepage, een categoriepagina en een productpagina), heb je snel een idee hoe jouw website presteert op het gebied van laadtijd.

De resultaten van de test worden weergegeven voor mobiel en voor desktop (zie tabs linksboven). Houd hierbij rekening dat Google de mobiele resultaten hoger waardeert dan de resultaten voor desktop. Google geeft daarnaast ook meteen aanbevelingen hoe je de snelheid van jouw website verbetert.

Heb je een Ahrefs account? De Site Audit geeft in het rapport Performace een overzicht van de snelheid per pagina zodat je probleempagina’s makkelijk op kunt sporen.

Stap 6 – Werkt mijn website op mobiel?

Google vindt het functioneren van de mobiele websites belangrijker dan de desktop-variant. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat jouw website via mobiele apparaten goed te zien is. Om te testen of jouw mobiele website goed functioneert heeft Google een Mobielvriendelijke Test (https://search.google.com/test/mobile-friendly). Daarnaast kun je in Google Search Console onder Optimalisaties – Mobiele bruikbaarheid ook een overzicht vinden of alle pagina’s op je website mobielvriendelijk zijn.

Stap 7 – Heb je een XML-sitemap ingediend bij Google?

Een XML-sitemap is een bestand waarmee zoekmachines de inhoud van je website sneller en beter kunnen indexeren. Vaak kun je een XML-sitemap aan je website toevoegen via een plug-in.

Voor mijn website maak ik gebruik van de Yoast plug-in. Onder Algemeen vind je een kopje XML-sitemaps waar je een link naar je sitemap staat (bekijk de xml-sitemap). Kopieer deze url en voeg deze toe in de Google Search Console onder Sitemaps zodat Google weet waar jouw sitemap staat.

Stap 8 – Maak je gebruik van structured data?

Via structured data geef je Google meer informatie over het soort content dat je op jouw website aanbied. Google weet hierdoor op welke manier deze informatie het beste weergegeven kan worden. Vaak val je extra op wanneer Google je structured data content weergeeft in de zoekresultaten. Een goed voorbeeld van structured data dat CTR-verhogend werkt, zijn de reviewsterren in de zoekresultaten zoals hier bij Bol.com.

structured data

Er zijn verschillende typen structured data. Een overzicht vind je hier (https://developers.google.com/search/docs/guides/search-gallery). Google geeft elk type weer op een afwijkende manier van de reguliere zoekresultaten Via de structured data test tool van Google (https://search.google.com/structured-data/testing-tool) kun je controleren of je gebruik maakt van structured data en of het goed is geïmplementeerd.

Hulp nodig bij SEO-optimalisatie?

Kom je tijdens het doen van de SEO analyse dingen tegen waar je wel wat hulp bij zou kunnen gebruiken of ben je op zoek naar iemand om een volledige SEO analyse voor je website te doen? Ik beantwoord graag je vragen of help je verder op weg bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines en het bedenken van een SEO strategie.

Wanneer je de technische SEO-analyse hebt afgerond, kun je verder met de inhoudelijke SEO-analyse.