Ben je benieuwd hoe jouw website presteert op het gebied van SEO en waar jouw kansen liggen om beter te presteren in zoekmachines? In deze serie artikelen leg ik stap-voor-stap uit hoe je zelf een SEO analyse doet voor je website.

Kom je tijdens het doen van de SEO analyse dingen tegen waar je wel wat hulp bij zou kunnen gebruiken of ben je op zoek naar iemand om een volledige SEO analyse voor je website te doen? Ik beantwoord graag je vragen of help je verder op weg bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines en het bedenken van een SEO strategie.

Wat is een SEO analyse?

De SEO analyse of SEO check is een nulmeting die duidelijk maakt hoe ‘gezond’ je website is op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en wat de belangrijkste verbeterpunten zijn. De SEO analyse dient daarnaast als een grondslag voor een SEO plan om op langere termijn, gestructureerd met zoekmachineoptimalisatie aan de slag te gaan.

Google gebruikt zo’n 200 factoren om de positie van je website in de zoekresultaten te bepalen. Deze factoren zijn onder te verdelen in de categorieën techniek, inhoud en verwijzingen. Bij een SEO analyse onderzoek je hoe je jouw website verbetert op één van de ongeveer 200 factoren die vallen binnen deze drie categorieën.

Hoe doe je een SEO analyse?

Om de SEO analyse eenvoudiger te maken, heb ik de indeling in drie categorieën aangehouden in drie artikelen over zoekmachineoptimalisatie: techniek, inhoud en links. Elk artikel beschrijft in stappen hoe je jouw website optimaliseert binnen de desbetreffende categorie en samen vormen ze een handleiding SEO analyse.

Uitgangspunten voor een SEO-analyse

Voor een goede SEO analyse is het belangrijk om helder te hebben op welke topics en keywords je gevonden wilt worden. Dit is de basis voor zoekmachineoptimalisatie en zonder deze informatie is het schieten met hagel.

Beschrijf daarom per landingspagina op je website wat het belangrijkste topic is waarop je gevonden wilt worden, wie de doelgroep is en wie je belangrijkste (online) concurrenten zijn op dit specifieke topic.

Heeft je website veel pagina’s? Begin dan met het selecteren van een aantal belangrijke pagina’s waarop de focus komt te liggen bij de SEO-optimalisatie.

Benodigde tools voor deze SEO-analyse

Om een grondige SEO-analyse te doen, heb je een aantal tools nodig. Ik maak zelf bij mijn SEO-analyses (en dus ook bij deze) gebruik van Ahrefs. Deze online SEO software kun je voor zeven dollar, zeven dagen uitproberen wat lang genoeg is voor deze SEO-analyse.

Andere tools die ik gebruik voor deze SEO analyse zijn:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Google PageSpeed Insights
  • Google Structured Data Testing Tool

Heb je Google Analytics en Google Search Console nog niet gekoppeld aan je website? Dan vind je hier (binnenkort) een handleiding hoe je dit kunt doen.

Klaar voor de start?

Heb je je belangrijkste topics bepaald, een proefabonnement bij Ahrefs afgesloten en Google Analytics en Google Search Console aan je website gekoppeld? Dan kun je aan de slag met stap 1 van de SEO analyse: techniek.