Linkbuilding

Wat is linkbuilding

Linkbuilding is proactief verwijzingen van andere websites naar jouw website realiseren. Verwijzingen van andere websites naar jouw content is namelijk een belangrijke reden voor Google om jouw website hoger in de organische resultaten te tonen. Hoger ranken op competitieve zoekwoorden is vrijwel onmogelijk zonder actieve linkbuilding. Daarnaast leveren links vanaf andere websites ook extra verwijzend verkeer op.

Mag linkbuilding van Google?

Kort gezegd: nee. Google zegt dat je backlinks moet verdienen door het aanbieden en verspreiden van kwalitatieve content (zgn. linkearning). Alleen natuurlijk verkregen links zijn legaal. Backlinks die bedoeld zijn om de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, beschouwt Google als een schending van de richtlijnen voor webmasters. Deze kunnen leiden tot een penalty. Denk hierbij aan automatisch gegenereerde backlinks, linkuitwisselingsprogramma’s of het betalen voor links. Ga bij linkbuilding dus voorzichtig te werk om niet op het strafbankje van Google terecht te komen.

Natuurlijk linkprofiel

Ondanks de duidelijk regels van Google, is het toch mogelijk om via linkbuilding je positie in de organische resultaten van zoekmachines te verbeteren zonder een penalty te krijgen. Zolang je maar goed weet wat je doet.

Om succesvol te zijn met linkbuilding, dien je te streven naar een zo natuurlijk mogelijk ogend linkprofiel. Dit bestaat uit verschillende soorten backlinks. Ook de snelheid waarin nieuwe backlinks ontstaan is belangrijk. Grote uitschieters in het aantal nieuwe backlinks binnen een korte periode kan lijken op illegale praktijken.

Hoewel links vanuit sterke domeinen misschien meer waarde toevoegen, heeft een natuurlijk linkprofiel ook links van minder sterke domeinen. Belangrijker is om de relevantie van de verwijzende domeinen te bewaken. Dit kan relevantie zijn op het gebied van de geografische locatie of op basis van het onderwerp.

Soorten backlinks

Backlinks heb je in alle soorten en maten. Het doel van linkbuilding is het vergroten van de waarde van je domein doordat Google je ziet als autoriteit op jouw vakgebied. Zie een backlink als een stem op jouw content. De ene stem is waardevoller dan de andere stem. Er zijn verschillende factoren van invloed op de waarde die een nieuwe backlink toevoegt aan jouw domein:

  • De waarde van de pagina en het domein waar de link op staat. Een goed SEO-pakket geeft hier inzicht in.
  • Of het een follow of no-follow link is. In principe geven alleen follow-linkjes waarde door.
  • De plaats van de link op de pagina. Een link vanuit de content geeft meer waarde door dan vanuit een sidebar of footer.
  • De anchortekst van de link. Deze kan bestaan uit de merknaam of een keyword waarop je hoger wilt ranken. Een natuurlijke mix voorkomt een penalty.
  • De relevantie van de tekst rondom de link. Idealiter is het onderwerp van de herkomstpagina gerelateerd aan de content op de landingspagina waar de link naartoe wijst.

Een doordachte en goed uitgevoerde linkbuildingstrategie creëert een natuurlijk mix van verschillende typen links vanuit verschillende soorten domeinen naar jouw website.

Hoe begin je met linkbuilding?

Linkbuilding start met het stellen van focus. Inkomende links versterken namelijk niet alleen je domein maar geven ook de relevantie van je website aan. Met welke keywords of topic wil jij Google domineren? En wil je dit lokaal, regionaal of landelijk?

Heb je op deze vraag nog geen antwoord? Begin dan met een zoekwoordenonderzoek en bepaal je doelgroep, geografische locatie en zoekwoorden waarop je je wilt richten op basis van concurrentie en zoekvolumes. Dit geeft je een idee van het potentieel bereik en de inzet die nodig is om resultaat te bereiken.

Onderzoek daarnaast welke backlinks je al hebt. Welke domeinen naar jouw website verwijzen, vind je in Google Search Console. Meer informatie over het soort en de waarde van backlinks vind je in een SEO tool zoals Ahrefs of Moz. Deze tools geven ook inzicht in de huidige waarde van je domein en hiermee je concurrentiekracht.

Je bereikt het grootste effect met linkbuilding wanneer je website technisch en inhoudelijk is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Zorg daarnaast dat de inhoud van je website staat als een huis. Wanneer bezoekers niet vinden wat ze zoeken, verlaten ze direct weer je website. Dit is voor Google een reden om je website lager in de zoekresultaten te vertonen.

Linkbuildingstrategie

Er zijn heel veel manieren om links naar jouw website te verkrijgen maar niet iedere strategie past bij je website, je product of je ambitie. Linkbuilding kost veel tijd (en tijd is geld) dus het is verstandig om linkbuilding doordacht en planmatig aan te pakken. Begin met het zogenaamde laaghangende fruit voordat je verder gaat met arbeidsintensievere linkbuilding.

Wat voor jou de juiste linkbuildingstrategie is, hangt af van de huidige waarde van je domein, je bestaande linkprofiel en de concurrentie op het zoekwoord of topic waarop je wilt ranken.

Wil je lokaal of regionaal beter vindbaar zijn en is de concurrentie bescheiden? Dan volstaan soms een aantal backlinks van regionale of relevante websites met een gemiddelde domeinwaarde. Opereer je in een landelijke, competitieve markt? Dan is de investering in linkbuilding waarschijnlijk groter en zal je meer uit de kast moeten halen voordat je zichtbaar succes boekt.

Met linkbuilding aan de slag

Het is verstandig om linkbuilding gestructureerd en planmatig aan te pakken. Dit helpt ook om de snelheid waarin nieuwe links ontstaan te reguleren zodat je geen kans loopt op een penalty van Google. Afhankelijk van het bestaande linkprofiel van je website, start je met de relatief makkelijke links en groei je stap voor stap door naar het verkrijgen van backlinks die lastiger te krijgen zijn maar die daarom waarschijnlijk ook meer waarde toevoegen aan je website.

Digitale voetafdruk

Een goed startpunt bij een nieuwe website is het creëren van een digitale voetafdruk. Een digitale voetafdruk creëer je door jouw bedrijf te registreren of te vermelden in relevante bedrijfsgidsen en directories. Deze stap is vooral erg belangrijk wanneer je lokaal of regionaal goed gevonden wilt worden. Houd bij op welke websites je een profiel aanmaakt zodat je deze gegevens, wanneer nodig, kunt actualiseren. Deze stap levert niet direct (waardevolle) backlinks op maar maakt je website wel betrouwbaarder in de ogen van Google omdat het je fysieke locatie bevestigt.

Bestaande relaties

Waarschijnlijk heb je als bedrijf al veel bestaande relaties met klanten, leveranciers, ben je lid van businessclubs of sponsor je goede doelen. Het plaatsen van een review op de website van een leverancier met een link naar jouw website of een link vanaf een sponsorpagina is dan waarschijnlijk makkelijk te organiseren. Ga eens met elkaar rond de tafel en maak een lijst van al je bestaande relaties en brainstorm op welke manier je een waardevolle link kunt leggen tussen de websites.

Online vermeldingen

Bij de volgende stap kijk je of een website jouw bedrijf of product noemt zonder naar je website te linken. Stuur een vriendelijke e-mail om ze op hierop te attenderen. Met een beetje geluk levert dit weer een aantal linkjes op. Een vermelding van een concurrent kan voor jou ook een kans opleveren. Waarschijnlijk ben jij voor deze website of pagina ook relevant. Je houdt online vermeldingen makkelijker bij door een Google alert in te stellen op je eigen merknaam en de merknamen van je concurrenten.

Bestaand linkprofiel

Bekijk ook eens je bestaande backlinks. Zitten hier websites tussen waarvan er soortgelijke websites bestaan waarvoor jij ook interessant bent om te vermelden? Met behulp van een SEO tool als Ahrefs of Moz bekijk je met welke keywords Google de website of pagina vertoond. Door het analyseren van de zoekresultaten voor deze keywords, vind je weer nieuwe websites waarvoor het misschien interessant is om ook naar jouw website te linken.

Het linkprofiel van concurrenten

Een slimme linkbuildingstrategie is het spiegelen van het linkprofiel van concurrenten. Hierbij onderzoek je het backlinkprofiel van een concurrent. Vervolgens benader je dezelfde websites met het verzoek om een linkje naar jouw website te plaatsen. Een concurrent is hierbij een breed begrip. Het kan een concurrent zijn die hetzelfde product of dezelfde dienst verkoopt. Maar een concurrent kan ook een website zijn die een positie in de organische zoekresultaten inneemt die jij ook ambieert.

Content outreach

De lastigste maar ook meest waardevolle manier van linkbuilding is content outreach. Bij content outreach creëer je relevante content met als doel het vergroten van je bereik en het verkrijgen van backlinks. Dit kunnen branche specifieke nieuwssites zijn of relevante blogs. Om de kans op backlinks te vergroten bestaan er verschillende technieken zoals de sky scraper methode, broken linkbuilding, gastbloggen of influencer marketing. Soms kan simpel het versturen van een persbericht ook weer nieuwe linkjes opleveren. Veel websites zitten verlegen om actueel nieuws of relevante content.

Welke methode bij jouw merk past, hangt af van je product of dienst maar ook van de behoefte van je doelgroep. Zie content outreach niet alleen in het licht van linkbuilding maar ook als een kans om je organisatie te positioneren. Creëer bovenal content die resoneert bij je doelgroep en deel deze via verschillende online kanalen zoals e-mail en sociale media.

Bij content outreach investeer je niet alleen tijd in het maken van hele goede, relevante content voor je doelgroep maar ook in het actief benaderen van websites om deze content onder de aandacht te brengen. Dit maakt deze methode dan ook het meest tijdsintensief en dus kostbaar. Lukt het om een waardevol en relevant online netwerk op te bouwen dat je content publiceert of naar je website linkt, dan creëer je hiermee enorm veel waarde.

Onderhouden van je linkprofiel

Wanneer je wat minder actief wordt met linkbuilding, ga je ook weer backlinks verliezen. De betere SEO tools houden dit voor je bij. Wanneer je backlinks verliest, zie je dat je domein weer in kracht afneemt. Focus je daarom niet alleen op het creëren van nieuwe links maar ook op het behouden van de bestaande links. Onderzoek waarom je een backlink bent verloren, soms is het mogelijk om de link weer terug te krijgen door een aanpassing op je website of een e-mail naar een webmaster.

Wat kost linkbuilding

Wat linkbuilding kost hangt af van je huidige domeinautoriteit, de gekozen linkbuilding strategie en de concurrentie op keywords waarop je gevonden wilt worden. De analyse van je bestaande linkprofiel en het uitstippelen van een linkbuilding strategie is gemiddeld een dag werk. Hoeveel de uitvoering kost, hangt af van de gekozen strategie en welk gedeelte van de uitvoering je uitbesteed aan anderen.

Zoek je hulp bij linkbuilding?

Zoek je hulp bij het realiseren van backlinks naar je website? Ik help je graag bij het maken en uitvoeren van een slimme linkbuilding strategie. Interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Je kunt me bereiken via het telefoonnummer 06 – 417 97 654 of via mirjam@webresults.nl.

Training

SEO-Guru logo