On-page SEO

Eén van de pijlers van zoekmachineoptimalisatie is on-page SEO. Hoewel zoekwoordenonderzoek een belangrijk onderdeel is van on-page zoekmachineoptimalisatie, zijn ook andere aspecten belangrijk om via on-page SEO meer organisch verkeer te realiseren.

Wat is on-page SEO?

Bij on-page SEO zorg je dat specifieke pagina’s op jouw website zo goed mogelijk aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep rondom een bepaald topic of onderwerp. Het doel is om met behulp van relevante content over dit onderwerp meer organisch verkeer naar je website te realiseren.

On-page SEO gaat verder dan het schrijven van een zoekmachine geoptimaliseerde tekst met relevante keywords. Zoekvolumes, zoekintentie en concurrentie zijn belangrijke aspecten om rekening mee te houden bij on-page zoekmachineoptimalisatie voordat je überhaupt een letter op papier zet. Het inschakelen van een online copywriter of tekstschrijver met kennis van SEO levert daarom niet altijd het gewenste resultaat op.

Aan de slag met on-page SEO

Voordat ik begin met het (her)schrijven van een landingspagina, start ik eerst met enkele analyses. Hiervoor maak ik gebruik van gegevens uit Google Search Console en Ahrefs. De analyses geven inzicht in het vertrekpunt, hoe groot de kans is op succes en welke stappen je moet nemen om dat succes te behalen.

Analyse huidige resultaten

Allereerst bekijk ik wat het thema en doel is van de te optimaliseren pagina. Op welke plaats in de organische resultaten staat de pagina en hoeveel organisch verkeer levert dit nu op. Daarnaast onderzoek ik op welke keywords rondom dit thema de website nu al rankt en wat de verkeerspotentie is van deze keywords. Op basis van zoekvolumes en concurrentie bepaal ik het focus keyword voor de landingspagina.

Concurrentieanalyse

De volgende stap is het analyseren van de concurrentie. Wie plaatst Google op dit moment op de 1e pagina in de organische zoekresultaten en waarom? Hebben ze betere content? Heeft de pagina meer backlinks of zijn het sterkere domeinen? Met deze informatie kun je inschatten hoe groot de kans is dat je een positie op die eerste pagina kunt bemachtigen. Is de concurrentie erg sterk of kun je geen content schrijven die voldoende aansluit bij de zoekintentie van de doelgroep? Dan kun je je pijlen misschien beter op een ander topic richten.

Zoekwoordonderzoek

Zijn er goede kansen op succes dan is de volgende stap het zoekwoordonderzoek. Ik neem als basis de zoekwoorden waar de website nu al op wordt getoond in de organische resultaten. Ik onderzoek de ranking posities, zoekvolumes en concurrentie per keyword of topic. Vervolgens ga ik op zoek naar synoniemen en specialisaties binnen het topic en bekijk de zoekvolumes en concurrentie voor deze nieuwe keywords. Dit keywordonderzoek dient als inspiratie voor het (her)schrijven van de zoekmachine optimaliseerde tekst.

Herschrijven van de content

De analyses en onderzoeken zijn de basis om betere content te schrijven dan je concurrenten. Bij het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde content houd ik rekening met de richtlijnen voor webmasters zodat Google zo goed mogelijk begrijpt waar de tekst over gaat. Denk hierbij aan het schrijven van de metadata, het verwerken van de geselecteerde keywords, het gebruik van H1, H2 en H3 tags of het toepassen van relevante ALT-tags.

Toch gaat het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde content niet alleen om het volgen van de richtlijnen van Google. Elke pagina op je website is onderdeel van je contentstrategie en is een radar in de klantreis van je doelgroep. Goede content is daarom ook origineel, authentiek, onderscheidend en draagt je merkwaarden uit. Alleen met content met een hart en met een ziel, kun je je doelgroep aan je merk verbinden. Dit is de enige factor waarmee je je werkelijk kunt onderscheiden van je concurrent.

Autoriteit vergroten

Ten slotte is het belangrijk om je te realiseren dat de kans klein is dat je met alleen betere content een nummer 1 positie in Google krijgt. Hiervoor is het ook belangrijk dat je content als beter wordt erkend door externe websites die naar jouw content linken. Het vergroten van je autoriteit via linkbuilding is daarom een belangrijke factor bij het verbeteren van de organische positie van een landingspagina.

Wat kost on-page SEO optimalisatie

Wat SEO optimalisatie van een landingspagina kost is afhankelijk van de complexiteit van de pagina en de lengte van de tekst die nodig is om de concurrentie aan te gaan. Ga voor de analyse van de huidige resultaten, het concurrentieonderzoek en het keyword onderzoek uit van twee tot drie uur per pagina. Hoe lang het duurt om een tekst te herschrijven hangt af van de bestaande tekst, zoekintentie, concurrentie en het aantal correctierondes. Het is uiteraard ook mogelijk om de analyses door mij te laten doen en het tekstschrijven zelf op te pakken of uit te besteden aan een copywriter.

Interesse in on-page SEO optimalisatie?

Zoek je hulp bij de on-page SEO optimalisatie van jouw website? Ik help je graag bij het uitvoeren van nuttige analyses en het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde webteksten. Interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Je kunt me bereiken via het telefoonnummer 06 – 417 97 654 of via mirjam@webresults.nl.

Training

SEO-Guru logo