Home | Op zoek naar een freelance SEO specialist? | Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek

Een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie is keyword research of zoekwoorden onderzoek. Maar wat is dat nou precies? Bij zoekwoorden onderzoek achterhaal je wat voor jouw bedrijf relevante topics of zoektermen zijn om in Google op gevonden te worden. Dit kunnen hele concrete product of dienst gerelateerde zoekwoorden zijn. Maar ook termen waarop jouw doelgroep eerder in de customer journey zoekt, kunnen voor jouw bedrijf interessant zijn.

Waarom doe je zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek kun je voor verschillende doeleinden inzetten, afhankelijk van de behoefte van een organisatie.

Misschien wil je weten op welke zoekwoorden concreet wordt gezocht rondom een specifiek topic en welke zoektermen, synoniemen en specialisaties daarbij potentieel het meeste verkeer opleveren zodat je deze kunt verwerken in de content op je website.

Of je scoort al redelijk goed op keywords rondom jouw product of dienst maar bent op zoek naar zoekwoorden die aansluiten bij een eerdere fase in de customer journey zodat je met nieuwe, relevante content je merk al eerder bij je doelgroep onder de aandacht kunt brengen.

Zoekwoorden onderzoek is ook interessant voor marktonderzoek. Je kunt als organisatie veel leren door bijvoorbeeld te kijken naar welke specialisatie van jouw product je doelgroep zoekt. Zoeken plotseling veel mensen op roze verf met glitters dan is dit interessante informatie voor een verfproducent die dit nog niet in z’n assortiment heeft. Want er is blijkbaar vraag naar dit product.

Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?

Hoe je zoekwoorden onderzoek doet, hangt in eerste instantie dus af van het doel van het onderzoek. Begin je net met zoekmachineoptimalisatie en wil je weten waar de kansen liggen? Dan begin ik altijd met het analyseren van de zoekwoorden waarop je nu rankt. Deze informatie combineer ik met de zoekvolumes op deze keywords. Uit deze analyse kun je een schat aan informatie halen:

  • Het geeft je inzicht in zoekwoorden met relatief hoge zoekvolumes waarvoor je jouw positie in de zoekresultaten kunt verbeteren.
  • Je ontdekt welke zoekwoorden veel vertoningen en klikken krijgen. Dit zijn topics die je wellicht uit kunt bouwen via gerelateerde zoekwoorden of onderwerpen.
  • Je kunt controleren of je in de zoekwoorden waarop je rankt topics mist waarop je als bedrijf wel gevonden wilt worden.
  • Je ziet of je op zoekwoorden rankt die alle fasen van de customer journey voor jouw product of dienst vertegenwoordigen of dat je nieuwe content moet maken die bij ontbrekende fasen aansluiten.
  • Je achterhaalt of er zoekwoorden zijn, met veel vertoningen maar weinig clicks, waarvoor je de metadata kunt optimaliseren om zo de click through rate te verbeteren.

De resultaten van de zoekwoorden analyse is de basis voor je verdere SEO-optimalisatieplan. Mis je bepaalde topics? Dan ga je aan de slag met het toevoegen van zoekmachine geoptimaliseerde pagina’s met content die aansluit bij de zoekintentie. Wil je je positie verbeteren op bepaalde topics? Dan ga je verder met een concurrentie onderzoek om te bepalen hoe je die hogere positie kunt realiseren. Zo werk je stapje voor stapje aan een steeds beter geoptimaliseerde website.

Wat kost een zoekwoorden onderzoek?

Omdat je zoekwoorden onderzoek voor verschillende doelen kunt inzetten, is het ook lastig om aan te geven wat zoekwoorden onderzoek kost. Dit is afhankelijk hoeveel tijd het kost om gegevens te verzamelen en te analyseren en welke tools je gebruikt voor zoekwoordonderzoek.

Het is mogelijk om voor zoekwoorden onderzoek de gratis zoekwoordenplanner van Google Adwords te gebruiken. Maar in deze tool is de informatie over zoekvolumes beperkt en toegespitst op de betaalde en niet de organische zoekresultaten in Google.

Daarom maak ik bij zoekwoordenonderzoek altijd gebruik van de betaalde tool Ahrefs. Dit is een investering die zich zeker terug betaalt wanneer je aan de slag gaat met het maken van nieuwe content.

Zoek je een hulp bij zoekwoorden onderzoek?

Gedegen zoekwoorden onderzoek ligt aan de basis voor het behalen van resultaat met zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je lukraak content ontwikkelt zonder je te verdiepen met welke intentie jouw doelgroep, hoe vaak waarop zoekt, blijft contentmarketing schieten met hagel. Ik help je graag bij het leggen van deze basis. Interesse in een vrijblijvende persoonlijk kennismakingsgesprek? Je kunt me bereiken via het telefoonnummer 06 – 417 97 654 of via mirjam@webresults.nl.

Liever zelf aan de slag met zoekwoorden onderzoek? Lees dan mijn blog eens over het uitvoeren van een SEO analyse waarin ik ook uitleg hoe je een zoekwoorden onderzoek aanpakt.

 

 

 

Referenties

Daniëlle op den Brouw | Eigenaar Van Yperen & Partners

“Mirjam heeft ons geweldig geholpen bij de SEO-optimalisatie van onze website en het ontwikkelen van onze online strategie. Haar adviezen zijn heel praktisch en concreet. Wij konden er direct mee aan de slag. Ze is ook altijd bereid om extra ondersteuning te bieden als dit nodig is om het werk gedaan te krijgen. Wij maken ook graag in de toekomst gebruik van haar diensten.”

Training

SEO-Guru logo