Home | Op zoek naar een online marketeer? | Contentmarketing

Contentmarketing

De tijd dat je met 10 tips over een willekeurig onderwerp het verschil maakte bij je doelgroep is allang vervlogen. Wil je opvallen? Dan zal je content moeten creëren die persoonlijk en authentiek is en je doelgroep raakt. Maar hoe pak je dit nou praktisch aan?

Wat maakt jou authentiek?

Wanneer ik met een ondernemer praat, krijg ik bijna altijd een bevlogen verhaal te horen. Over hoe de onderneming is ontstaan. Waar iemand is begonnen. Hoe het bedrijf zich onderscheidt in de markt. Over de kennis, kunde en het enthousiasme van de medewerkers. Het hart voor de klant waarmee ze het verschil maken.

Maar wanneer ik dan naar de website kijk, zie ik deze bevlogen verhalen meestal niet terug. Het verhaal gaat over het product of de dienst en misschien nog wat informatie over service. Bekijk ik de websites van drie concurrenten dan lijken het wel kopieën van elkaar. De content brengt het hart en de ziel van een organisatie niet over. Maar hoe pak je dit aan?

De basis van content marketing

Wil je jouw doelgroep raken met persoonlijke en authentieke content? Dan is een goed startpunt de identiteit en het karakter van je merk of organisatie. Wat doe je? Hoe doe je dat? Wat zijn hierbij belangrijke normen en waarden? Waar blijkt dat uit? Maak het concreet, met grote en kleinere voorbeelden. Omschrijf in steekwoorden wie je in jouw markt wilt zijn en waarmee je je onderscheid van je concurrenten.

Deze beschrijving van je fundament, merkwaarden, merkpersoonlijkheid en merkmissie zijn de basis voor de ontwikkeling van de content. Leg deze eerst langs je bestaande content. Bekijk per uiting of je hiermee voldoende het karakter en identiteit van je bedrijf overbrengt. Zo niet, herschrijf of vervang de content door tekst en afbeeldingen die het hart en de ziel van een organisatie overbrengen.

Nieuwe content ontwikkelen

Pas als de bestaande content voldoende aansluit bij de identiteit en het karakter van de organisatie, ga je aan de slag met het creëren van nieuwe content. Het doel en de doelgroep zijn hierbij een belangrijk uitgangspunt. Wat wil je bij welke doelgroep bereiken met de content? Elke klant doorloopt bij de aankoop van een product of dienst een klantreis en heeft op elk punt in de klantreis weer behoefte aan andere informatie en gebruikt hiervoor verschillende kanalen. Door dit in kaart te brengen in een contentplan, ga je gestructureerd met content marketing aan de slag en bied je je klant op het gewenste moment ook werkelijk waardevolle informatie.

Content verspreiden

Heb je in kaart gebracht in welke content je doelgroep is geïnteresseerd? Dan kun je dit via verschillende kanalen verspreiden. Denk aan je eigen website, een e-mailnieuwsbrief, sociale media, via Google Adwords of zoekmachineoptimalisatie. Via slimme rapportages hou je in de gaten wat de content je oplevert op het gebied van views, clicks en conversies. De analyse van de resultaten geeft inzicht om de content verder te optimaliseren.

Wat kost content marketing?

Het is onmogelijk om een prijskaartje te hangen aan content marketing. Door echter je content ontwikkeling strategisch te benaderen (welke informatie heeft mijn doelgroep op welk moment in de klantreis nodig en wat voor soort content past daarbij) en hiermee gestructureerd aan de slag te gaan, voorkom je dat je veel tijd en energie steekt in content die uiteindelijk niets doet voor je merk en voor je resultaat. Door te werken vanuit een strategische basis en goed te meten en te analyseren wat content marketing voor je doet, wordt de online dialoog met je klant steeds effectiever en verbeter je de ROI van content ontwikkeling. Dan gaat content marketing je vooral iets opleveren.

Interesse in content marketing?

Zoek je hulp bij content marketing? Ik help je graag bij het neerzetten van een strategische basis en de vertaling naar een concreet contentplan. Interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Je kunt me bereiken via het telefoonnummer 06 – 417 97 654 of via mirjam@webresults.nl.

Training

SEO-Guru logo