Home | Op zoek naar een SEO specialist?

Op zoek naar een SEO specialist?

Ben je op zoek naar een freelance SEO specialist of SEO consultant? Op deze pagina leg ik uit wat SEO is, hoe SEO werkt, waarom het belangrijk is en ik als SEO specialist voor je kan betekenen. Wil je weten of er voor jouw website of webshop kansen liggen op het gebied van SEO? Ik kom graag bij je langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Wat is SEO?

Het woord SEO is een afkorting van Search Engine Optimisation, in het Nederlands vertaald zoekmachineoptimalisatie.

In het kort betekent SEO dat je ervoor zorgt dat je website in zoekmachines door jouw doelgroep zo goed mogelijk vindbaar is op voor jouw bedrijf relevante termen. Het gaat bij SEO om het behalen van hogere organische posities, de zoekresultaten waar je niet voor hoeft te betalen als iemand erop klikt.

Omdat Google meer dan 200 elementen gebruikt om de positie van je website in de zoekresultaten te bepalen, kan SEO best een beetje complex zijn. Een SEO specialist kan je helpen om focus te krijgen en te houden bij het optimaliseren voor zoekmachines van je website of webshop.

Hoe werkt SEO?

SEO gaat in essentie om slechts drie factoren: techniek, inhoud en verwijzingen van andere websites, de zogenaamde backlinks.

Het is allereerst belangrijk om je website zo te ontwikkelen en in te richten dat er geen technische belemmeringen zijn om hoger in de zoekresultaten in Google te komen. Technische belemmeringen zijn bijvoorbeeld de snelheid van je website en of alle pagina’s te indexeren zijn.

De tweede factor om mee aan de slag te gaan, is de inhoud van de website. Je bekijkt per pagina bij welke zoekintentie de inhoud aansluit, wie je concurrenten zijn in de zoekresultaten en wat ervoor nodig is om hoger in de rankings te komen. Ook kijk je of er wellicht onderwerpen zijn waar je doelgroep op zoekt die je nog kunt toevoegen aan je website. Hierbij houd je natuurlijk rekening met zoekvolumes en hoe sterk de concurrentie is om de potentie van je eigen website in te schatten.

De laatste belangrijke SEO factor zijn verwijzingen van andere websites. Verwijzingen van andere websites geven jouw website en content autoriteit waardoor zoekmachines je website hoger gaan waarderen. Verwijzingen kunnen organisch ontstaan of je kunt zelf actief aan de slag met het verkrijgen van linkjes naar jouw website. Dit wordt ook wel linkbuilding of link earning genoemd.

Waarom is SEO belangrijk?

Omdat SEO in essentie gaat om de zoekintentie van je doelgroep levert het organische kanaal naast bezoekers aan je website ook een schat aan informatie op. Via keyword onderzoek leer je meer over de behoefte van je doelgroep en welke taal ze hiervoor gebruiken. Door je website hierop te laten aansluiten, leg je een hele mooie basis voor online marketing via andere kanalen zoals sociale media, Google Adwords of e-mail.

Ik noem organische verkeer bewust nooit ‘gratis verkeer’ omdat je veel tijd en energie moet stoppen in het verkrijgen van die nummer 1, 2 of 3 positie op relevante keywords met voldoende zoekvolume. Maar dat maakt het online kanaal niet minder interessant. Lukt het je wel om die posities te pakken? Dan levert dit een hele mooie basis op voor je website of webshop.

Wat is een SEO specialist?

Ondanks dat SEO optimalisatie in essentie om 3 factoren draait, zijn er wel meer dan 200 elementen van invloed op het behalen van betere resultaten in de zoekresultaten. Een SEO specialist helpt je om stap-voor-stap je website beter te laten presteren in de organische resultaten van zoekmachines.

Elke SEO specialist heeft weer een eigen werkwijze. Ik begin zelf mijn SEO consultancy trajecten altijd met een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin we de wensen, verwachtingen, de organisatie, de website en de doelgroep doorspreken.

De volgende stap is een nulmeting in de vorm van een SEO-scan die resulteert in een SEO rapport dat we samen doorspreken. Het SEO rapport beschrijft hoe de website er op dit moment voor staat op SEO gebied. Ik kijk onder andere naar technische belemmeringen, optimalisatiekansen voor de bestaande content, het backlinkprofiel en hoe de website presteert ten opzichte van concurrenten. Het SEO rapport resulteert tenslotte in een lijst met aanbevelingen om concreet mee aan de slag te gaan.

Na het doorspreken van de resultaten en de aanbevelingen uit het SEO rapport, prioriteren we samen de actiepunten zodat we komen tot een concreet plan van aanpak. Sommige actiepunten kan ik oppakken maar met sommige actiepunten wil je misschien zelf aan de slag of worden opgepakt door de ontwikkelaar van je website. Dit verschilt weer per website en hangt natuurlijk ook af welk budget je beschikbaar hebt om werkzaamheden uit te besteden.

Wat kost een SEO specialist?

Wat een SEO specialist rekent voor zijn of haar diensten varieert enorm. De uurprijs van een SEO specialist ligt meestal tussen de € 65 en € 120 euro per uur exclusief BTW, afhankelijk van track record en ervaring. Het inschakelen van een SEO specialist kan dus best een flinke investering zijn voor je website of webshop. Lukt het je echter om die positie 1, 2 of 3 te bemachtigen op relevante keywords met hogere zoekvolumes dan betaalt het de investering snel terug. Voor adverteren in kanalen als Google Adwords, Facebook of Instagram betaal je namelijk ook stevige bedragen.

Maar naast de extra bezoekers die je realiseert met zoekmachineoptimalisatie, levert het ook een schat aan informatie op over de behoefte van je doelgroep. Deze inzichten geven je een mooie basis voor succesvollere online marketing in andere kanalen. Een goeie SEO-er is hierdoor de investering snel waard omdat hij of zij met deze kennis je gehele website naar een hoger niveau tilt. Dit zet de kosten van een SEO specialist weer een beetje in perspectief.

Hoe kies je een SEO specialist?

Het beroep SEO specialist is niet beschermd. Dit betekent dat iedereen zichzelf SEO specialist mag noemen. Dus hoe vind je nou een goeie? Begin met het bekijken van de eigen website van de SEO specialist. Ziet deze er professioneel uit? Wat is de kwaliteit van de informatie die hij of zij deelt? Vergeet ook zeker niet het LinkedIn-profiel te controleren. Heeft de SEO specialist positieve reviews gehad van andere klanten?

Geeft de SEO specialist garanties dan moet je een beetje uitkijken. Garanties geven op SEO gebied is onmogelijk omdat uiteindelijk Google bepaalt wie er bovenaan in de organische zoekresultaten komt te staan. De kans is groot dat deze SEO specialist gebruik maakt van spam-praktijken om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen waardoor het gevaar bestaat dat je penalty’s krijgt van Google en juist het tegenovergestelde bereikt.

Daarnaast ben je bij het verbeteren van je organische posities ook afhankelijk van de inspanningen van jouw concurrenten. Begeef je je in een markt waarin concurrenten zeer actief zijn in SEO optimalisatie, dan moet je flink aan de bak om jouw achterstand in te halen. Besteden jouw concurrenten nog weinig aandacht aan zoekmachineoptimalisatie? Pak je kansen!

Wil je mij als SEO specialist inhuren?

Ben je op zoek naar een freelance SEO specialist of consultant? Ik help je graag bij SEO of zoekmachineoptimalisatie van je website of webshop. Ik heb meer dan 10 jaar ervaring als online marketeer in grotere en kleinere bedrijven in verschillende branches gericht op zowel consumentenmarkten als business-to-business. Daarnaast heb ik verschillende opleidingen gevolgd in (online) marketing, communicatie en heb ik in 2017 de opleiding tot SEO specialist afgerond. Ik heb een Rotterdamse no-nonsense instelling en geef een open en eerlijk advies. Ik kom graag bij je langs voor een vrijblijvende persoonlijk kennismakingsgesprek. Je kunt me bereiken via het telefoonnummer 06 – 417 97 654 of via mirjam@webresults.nl.

Referenties

Daniëlle op den Brouw | Eigenaar Van Yperen & Partners

“Mirjam heeft ons geweldig geholpen bij de SEO-optimalisatie van onze website en het ontwikkelen van onze online strategie. Haar adviezen zijn heel praktisch en concreet. Wij konden er direct mee aan de slag. Ze is ook altijd bereid om extra ondersteuning te bieden als dit nodig is om het werk gedaan te krijgen. Wij maken ook graag in de toekomst gebruik van haar diensten.”

Training

SEO-Guru logo