je doelgroep aan je binden met
social media management

Herken je dit? Je weet dat sociale media belangrijk zijn maar hoe verzin je steeds weer iets waarmee je opvalt? Door sociale media beter te organiseren vergroot je niet alleen de kwaliteit van je berichten maar ook het resultaat.

social media management

Wat is social media management?

Social media management is het ontwikkelen, activeren en beheren van relevante sociale platformen om hiermee de klantreis van je doelgroep maximaal te ondersteunen.

Belangrijke schakel in de klantreis

Voordat een klant iets koopt, doorloopt deze verschillende fasen. Door je berichten af te stemmen op de informatiebehoefte in elke fase, help je een klant bij het nemen van de volgende stap in het aankoopproces. Sociale media zijn hiermee een belangrijke schakel in de klantreis van je doelgroep.

Vertrouwen en interactie

Het vertrouwen van klanten in een bedrijf dat regelmatig iets plaatst op sociale media is groter dan van een bedrijf dat minder actief is. Ook zijn sociale media een laagdrempelige omgeving voor interactie met je doelgroep. Beiden belangrijk om van iemand die in jouw product geïnteresseerd is, een klant te maken.

Een voorbeeld uit de praktijk

Bovenstaande klinkt misschien theoretisch dus hoe werkt dit in de praktijk? Stel je hebt een nagelstudio.

Behoefte aan inspiratie

In de eerste fase van de klantreis heeft je doelgroep vooral behoefte aan inspiratie. Door regelmatig berichten te plaatsen over nieuwe nageltrends of –technieken probeer je de interesse in jouw producten of diensten te wekken.

Behoefte aan informatie

In de volgende fase heeft je doelgroep behoefte aan informatie om ideeën verder vorm te geven. Hierbij past meer inhoudelijke informatie over een specifieke trend of techniek zoals een artikel over de voor- en nadelen van gelnagels.

 

Actiegerichte content

Is de interesse voor gelnagels gewekt? Dan trek je de doelgroep in de volgende fase van de klantreis over de streep met actiegerichte content zoals een mooie aanbieding.

Elke fase ondersteunen met content

Zo is elke fase in het beslissingsproces een kans om van je doelgroep een klant te maken. Door berichten af te wisselen, ondersteunt je content alle fasen van de klantreis en blijf je je doelgroep online boeien.

 

Social media strategie

Bij het formuleren van een social media strategie onderzoek je welke sociale media je klanten gebruiken en aan welke informatie zij op welk moment behoefte hebben. 

Informatie inventariseren

Waarschijnlijk heb je al veel informatie die relevant is voor jouw klanten. Denk hierbij aan je website, brochures of de kennis in je hoofd. Door dit in de klantreis te plaatsen, krijg je inzicht waar nog informatie mist.

Bepalen vormgeving

Vervolgens bepaal je hoe deze informatie voor elk sociaal platform vorm te geven. Denk aan een inspirerende video, een pakkend beeld met een leuke actie of een informatief artikel.

Planning en uitvoering

Zijn de inhoud en het format bepaald? Dan is het tijd voor de planning en de uitvoering. Door te adverteren met posts vergroot je je bereik. Een rapportage geeft tenslotte inzicht in de resultaten van berichten.

social media strategie

Wat levert het op?

Misschien denk je nu: ‘dat klinkt nog steeds als heel veel werk’.

Ja, dat klopt maar door je sociale media op deze manier aan te pakken, levert het ook meer op:

  • Van een goede basis profiteer je in de executiefase.
  • Je uitingen zijn beter zodat je professioneler oogt.
  • Door een planning kun je consequenter posten.
  • Met relevantere content verbeter je online je reputatie en je beïnvloedt koopgedrag.

Zo haal je meer resultaat uit je inspanningen. Mits je berichten deelt die voor jouw doelgroep ook werkelijk waardevol zijn!

  • Sneller berichten online – 63%
  • Betere kwaliteit uitingen – 77%
  • Verbeterde online reputatie – 83%

meer weten?
Let’s talk!

Wil je ook meer halen uit jouw sociale media activiteiten? Ik help je graag bij het maken van een goede social media strategie maar ook bij het maken en plaatsen van berichten.