je bereik vergroten met 
zoekmachine optimalisatie

Elke seconde zoeken wereldwijd 70.000 mensen via Google. Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Zoekmachine optimalisatie van je website is daarom een enorme kans om in contact te komen met je doelgroep.

zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Bij zoekmachine optimalisatie zorg je dat de informatie op je website door jouw doelgroep zo goed mogelijk vindbaar is in de onbetaalde resultaten in zoekmachines.

Google gebruikt echter meer dan 200 factoren om jouw positie te bepalen. Dus waar begin je mee? In het kort ga je aan de slag met drie onderdelen: technische optimalisatie, inhoudelijke optimalisatie en het verkrijgen van verwijzingen.

Bij inhoudelijke optimalisatie maak je content die aansluit bij de informatiebehoefte in de klantreis van jouw doelgroep. De content is beter vindbaar door relevante zoekwoorden op te nemen die jouw doelgroep gebruikt in zoekmachines. 

Met technische optimalisatie zorg je dat deze informatie gemakkelijk toegankelijk is via verschillende devices.

Verwijzingen van andere, relevante(!) websites bevestigen de autoriteit van de informatie op je website. Hoe sterker de verwijzende website, des te waardevoller de backlink.

Je positie in de zoekresultaten hangt af van hoe goed je presteert ten opzicht van je concurrenten. Goede analyses en een doordachte strategie zijn daarom belangrijk voordat je start met zoekmachine optimalisatie.

Inhoudelijke optimalisatie

Relevante content met het gebruik van de juiste zoekwoorden zijn het uitgangspunt voor het verbeteren van je organische posities in zoekmachines. Maar wat is relevante content?

De klantreis

Voordat een klant besluit een product of dienst te kopen, heeft hij al verschillende stadia in een klantreis doorlopen. In elk stadium heeft de klant behoefte aan een ander soort informatie. Denk aan inspirerende, informatieve of activerende informatie.

Door de klantreis in kaart te brengen, ontdek je aan welke informatie je doelgroep behoefte heeft. Dit is de basis voor het ontwikkelen van nieuwe of het verbeteren van de aanwezige content op je website. Zo weet je zeker dat je geen informatie op je website hebt staan die niemand zoekt en eerder afleid. 

Zoekwoordenonderzoek

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is zoekwoordenonderzoek. Hierbij onderzoek je welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt om meer informatie te vinden over jouw producten of diensten. Deze zoekwoorden gebruik je om bestaande content te verrijken of nieuwe content toe te voegen met onderwerpen waar jouw doelgroep naar zoekt maar die je nog niet aanbiedt op je website.

Relevantie

Heb je content op je website die aansluit bij de informatiebehoefte van je doelgroep waarin zoekwoorden zijn opgenomen die je doelgroep gebruikt? Pas dan toont Google jouw website op het juiste moment in de organische zoekresultaten. De mate van relevantie, de technische toegankelijkheid en het aantal verwijzende websites bepalen vervolgens jouw positie ten opzichte van je concurrenten.

Technische optimalisatie

Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van de content of het verkrijgen van backlinks, is het belangrijk dat je website technisch in orde is.

Technische richtlijnen

Bij technische zoekmachine optimalisatie zorg je dat je website zo goed mogelijk voldoet aan de technische richtlijnen van Google.

Aspecten die je kunt optimaliseren zijn bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website, een beveiligde verbinding of het toevoegen van een XML-sitemap.

Belangrijke basis

Met de technische optimalisatie van je website leg je een belangrijke basis om beter te presteren in de organische zoekresultaten.

technische zoekmachine optimalisatie

Linkbuilding

Het derde aspect in zoekmachine optimalisatie is linkbuilding.

Bevestiging autoriteit

Zoekmachines zien links vanaf andere relevante websites als bevestiging van de autoriteit van de informatie op jouw website. Door kwalitatieve content onder de aandacht te brengen bij andere websites, creëer je een natuurlijk backlinkprofiel.

Natuurlijk en relevant

Hoewel links vanuit sterke domeinen misschien meer waarde toevoegen, heeft een natuurlijk linkprofiel ook links van minder sterke domeinen. Belangrijker is om de relevantie van de verwijzende domeinen te bewaken. Dit kan relevantie zijn op het gebied van de geografische locatie of op basis van het onderwerp.

Planmatige aanpak

Er zijn heel veel manieren om links naar jouw website te verkrijgen maar niet iedere strategie past bij je website, je product of je ambitie.

Linkbuilding kost veel tijd dus het is verstandig om linkbuilding doordacht en planmatig aan te pakken. Begin met het zogenaamde laaghangende fruit voordat je verder gaat met arbeidsintensievere linkbuilding.

Vaak levert een korte brainstormsessie al een hoop ideeën op om nieuwe verwijzende linkjes te realiseren.

meer weten?
let’s talk!

Wil je ook meer organisch verkeer uit zoekmachines? Ik help je graag bij het optimaliseren van je website en het schrijven van zoekmachine geoptimaliseerde content!